Steen Sculpturen

Beelden steen
Het liefst werk ik in hardere steensoorten, waaronder Belgisch hardsteen, Diabaas, Pakistaanse- en Turkse kalksteen, Marmer uit Italië, Spanje, Portugal en Brazilië. Omdat ik de steen dan mijn vorm-idee op kan leggen. Maar het blijft een proces van mogelijkheden en onmogelijkheden, en dat is ook de uitdaging. Soms werk ik ook met de iets zachtere soorten steen zoals: Franse kalksteen, Serpentijn en Albast, prachtige steensoorten die vormvast zijn.

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

Na een terdege studie van het dier dat ik zou willen maken, zoek ik de steen die daarbij past. Het beeldhouwen gebeurt vervolgens zowel machinaal als met de hand. Hierbij staat de vorm die ik wil maken voorop maar zal de soort steen voor een belangrijk deel het uiteindelijke resultaat bepalen. De mogelijkheid om het materiaal goed te gebruiken is elke keer weer een uitdaging.
Natuursteen bestaat uit gestold vloeibaar gesteente (magma of lava) of uit versteend sediment (zand, klei, kalk), het is miljoenen jaren oud. Het mag met recht een ‘oerproduct’ worden genoemd. Steen wordt gewonnen in groeven verspreid over de gehele wereld.


Vleugel, marmer, ode aan Nikè van Samothrake

Vleugel, marmer, 78 cm hoog

Een stuk marmer
Een hoofd vol ideeën
En …..
Hamer, beitel, haakse slijper, picchio, schuurpapier en …

In een maakproces van weken en een denkproces van jaren ontstaat een beeld van een vleugel. Het is een ode aan de Nikè van Samothrake. Ontroerd tot in mijn voetzolen toen ik dit beeld voor het eerst gewaar werd in het Louvre.
De natuur, de steen doet de rest. Mijn handen doen de rest.
In de foto’s zie ik dingen die ik niet voorzien had. Het is een gebouw geworden. En toch ook weer niet. Het is een opzichzelfstaande vorm geworden.
Marmer is tot leven gekomen. Zachte dingen uitdrukken in harde steen. Is er een mooier vak?


Pinguïns, Franse kalksteen.

Drie Pinguïns Franse Kalksteen, 20cm hoog

Fascinerende dieren. Inspirerend ook. Deze houding drukt iets hulpeloos uit maar ook ultieme zorgzaamheid. Dat raadselachtige bijna onmogelijke bestaan van deze dieren houd me bezig. Ik wil alles van een soort weten voor ik aan de slag ga met een beeld. Daarna probeer ik ze op zo’n manier te verbeelden dat we ons bewust worden van de kwetsbaarheid van deze en andere soorten.


Zeehond, Marmer, Ode aan Brancusi

Zeehond, Spaans Marmer, Ode aan Brancusi, 35cm hoog

Deze ode ontstond direct na een bezoek aan de Brancusi tentoonstelling in januari in Brussel. De kracht van de eenvoud. Niet eerder maakte in een zó geabstraheerd beeld.
Het woordenboek zegt hierover; “Abstraheren is het abstract maken van bijvoorbeeld een voorwerp. … Het gaat er hierbij om dat een herkenbaar, figuratief voorwerp, zoals een afbeelding van een olifant, op zo’n manier wordt veranderd dat het minder of bijna niet meer herkenbaar is. Abstraheren is dus iets ontdoen van datgene wat het herkenbaar maakt”.
Ik zeg hierover; “Wat was dat heerlijk om te doen, alles door me heen laten gaan en samen laten komen in één vorm”.


Vlinder-stillevens in steen

Vlinder op boon, Albast en Speksteen, Vrij naar Balthasar van de Ast, 22cm hoog

Het vlindereffect

Een geschilderd stilleven is van alle tijden en is een compositie met roerloze of levenloze objecten. In de Gouden Eeuw werden er veel bloemstillevens geschilderd. Korte tijd heerste er een tulpenmanie, ook kunstschilders werden daarin meegezogen. Zij schilderden tulpenstillevens en op veel van die stillevens werden insecten en zo ook vlinders geschilderd.
Dit soort schilderijen zijn in 2005 mijn inspiratie geweest om een serie stillevens met vlinders op tulpen te maken voor een tentoonstelling bij galerie Petit. Nu, meer dan 15 jaar later, pak ik dit idee weer op voor een tentoonstelling in Galerie Classico. Zo ontstond er de afgelopen tijd een nieuwe serie vlinderstillevens ‘gebeeldhouwd’ in steen.
De kunstenaars Balthasar van der Ast en Maria Sibylla Merian hebben mij dit keer het meest geïnspireerd, beiden leefden in de 17de eeuw. Hun bijzondere werken, maar ook hun levens zijn fascinerend.  Ook Vincent van Gogh heeft me weten te inspireren met zijn kleine schilderij van een nachtpauwoog. Door  hiermee bezig te zijn ontstond er eigenlijk een soort ‘Vlindereffect’.
De natuur en het dier blijven me verbazen en zo speel ik met vorm en materiaal. Een exacte weergave van een schilderij of van een vlinder wil ik echter niet maken. De beelden zijn meer een ode aan zowel schilders en vlinders als aan het materiaal waarmee ik werk. De steensoorten die ik gebruik variëren van speksteen uit Brazilië, serpentijn uit Afrika tot marmer uit Italië. De verstilde en tere vlinder in steen verbeelden is een uitdaging.

Top