Brons Sculpturen

Beeld en brons
Ten grondslag aan het beeld in brons ligt een geboetseerd beeld in was. Na studie van het dier dat ik wil verbeelden, d.m.v. tekeningen, foto’s en soms filmpjes, ga ik in mijn atelier aan de slag. Ik maak een skelet van ijzerdraad, draadeind, touw en/of stof. De was boetseer ik daar in laagjes overheen. Als dit opbouwen klaar is, de grondvorm, werk ik toe naar de uiteindelijke huid van het beeld om vacht en veren te suggereren en alles samen te laten komen in een spannende vorm die er vanzelfsprekend uitziet.

Voordat de bronsgieter met een beeld van mij aan de slag kan, maal ik een mal op het beeld, bestaande uit silliconenrubber en een strek omhulsel van gips of ander stevig materiaal. Uit die mal haal ik de wasmodellen die hol zijn en naar de gieterij gaan. Niet nadat ik elk model zorgvuldig heb nagekeken op foutjes, naadjes en luchtbellen.

Brons en beeld
Voor Bronsgieten bestaan er meerdere methodes. Het gieten in zand, de “cire perdu”(verloren was) methode en het vacuüm gieten. De laatste 2 methodes worden gebruikt om mijn beelden te maken.

In het verleden heb ik gewerkt met Bronsgieterij Atelier 80 en bronsgieterij Jaap Klijnstra, op dit moment werk ik met Bronsgieterij van der Kleij en Edelmetaal Gieterij Argentor.
Het ciseleren en patineren van het brons, doe ik zelf. Het ciseleren gebeurt door middel van vijlen en schuren zodat de precieze vorm van het beeld goed uitkomt. Het patineren of kleuren is de laatste fase. Met chemicaliën en hitte ontstaat een grijsgroene kleur door kopernitraat, of een dieprode kleur door ijzernitraat. Er zijn veel meer mogelijkheden om brons te kleuren maar deze twee nitraten of een mengeling daarvan gebruik ik.

Voorbeeld
Patineren, beeld “Filipijnse Apenarend”

Top